Romania ar putea avea carti de identitate electronice in curand

In teorie, inca de la inceputul lunii august 2021, ar fi trebuit introduse in Romania, cartile de identitate electronice. Acestea joaca un rol extrem de important in ceea ce priveste libera circulatie in spatiul european, mai ales pentru cei care nu detin un pasaport.

Singurul oras care va facilita accesul la carti de identitate electronice este Cluj

In Cluj, cartile de identitate electronice vor fi oferite ca parte dintr-un proiect pilot. Daca este pentru prima data cand auzi de aceste carti, atunci ar trebui sa stii si ca acestea vor avea dimensiunea unui card bancar. Mai mult decat atat, pe langa toate informatiile care se regasesc pe cartile de identitate clasice pe care le avem cu totii in prezent, variantele electronice vor stoca o amprenta faciala, precum si doua amprente digitale ale posesorului.

Cand se introduc de fapt cartile de identitate electronice

Programul pilot care a inceput deja la Cluj, va tine cateva luni, pentru ca mai apoi, in functie de informatiile acumulate, va duce la emiterea documentelor de identitate electronice si in restul tarii. Chiar si la acel moment, romanii vor avea posibilitatea sa aleaga intre trei variante de buletin, si anume cel traditional, cel cu cip si cel biometric. Cei care isi doresc sa ramana la varianta clasica, trebuie sa stie ca nu vor mai avea posibilitatea sa calatoreasca in strainatate, si asta pentru ca toate statele din blocul comunitar impun conditia utilizarii buletinului biometric. De asemenea, cetatenii romani trebuie sa stie si ca actualele carti de identitate vor putea fi inlocuite pana la data de 2 august 2031, evident, in functie de perioada expirarii.

Ce informatii o sa contina aceste carti de identitate electronice?

Autoritatile isi propun ca pe aceste carduri sa fie specificate un numar limitat de informatii. Titularul va avea posibilitatea sa isi inscriesi un alt card digital pentru semnatura electronica calificata. Prin urmare, cardul de identitate electronic va raspunde si unei astfel de necesitati. Nu este nevoie de introducere acestori informatii pe card, pentru ca acesta va reprezenta cheia de acces la sistemele informatice in care se regasesc informatii mult mai detaliate. Prin urmare, fiecare cetatean in parte va putea sa se autentifice in aceste sisteme informatice ale administratiei publice, poate solicita prestarea anumitor servicii, si totodata poate semna unele cereri sau declaratii pe care le formuleaza.  

Ce documente sunt necesare pentru a obtine cartea de identitate electronica sau biometrica

Exista anumite documente cu care trebuie sa te prezinti pentru a inlocui buletinul traditional. Acestea includ: cererea pentru eliberarea noului buletin, certificatul de nastere si cel de casatorie, hotararea de divort, certificatul de deces al sotului/sotiei, certificatele de nastere ale copiilor, documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, si chitanta care reprezinta contravaloarea cartii de identitate.

De ce a durat atat luarea unei astfel de decizii?

Evident ca si intrebarile au inceput sa apara. Cea mai comuna dintre acestea a fost legata de durata acestei decizii. Raspunsul autoritatilor a fost ca partea legislativa a fost cea mai dificila, si tocmai din acest motiv a durat atat de mult punerea in practica a acestei decizii. Ulterior, s-a adoptat regulamentul UE 1157/2019, regulament care a impus unele termene. Unul dintre acestea a fost cel de pe 2 august 2021, data la care regulamentul a produs efecte juridice. Teoretic, este in vigoare inca de acum 2 ani, dar abia acum a devenit obligatoriu. In consecinta, statele membre au in prezent obligatia de a emite documente in format nou, exact asa cum spun standardele.

Previous post Copiii incep sa se vaccineze anti-COVID-19
Next post Impactul inegal al COVID-19 asupra societății din Regatul Unit